BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, December 31, 2010

Soul Of Dragon ~ The Begining.wmv

Soul Of Dragon ~ The Begining.wmv

Soul Of Dragon ~ The Begining.wmv

Wednesday, December 29, 2010

SPSGP WALL OF FAME

SPSGP WALL OF FAME

Tuesday, December 28, 2010

Sijil Penyertaan Pencak Warisan

Pada minggu ini satu majlis ringkas penyampaian sijil penyertaan Hari Pencak Warisan telah diadakan. majlis dijalankan sebagai penghargaan kepada ahli yang terlibat didalam menjayakan Hari Pencak Warisan. Gelanggang SMKTK2 telah mengadakan majlis ini di sekolah, dan sijil disampaikan oleh Pengetua SMKTK2 ketika waktu perhimpunan. Manakala bagi ahli SPSGP Gelanggang Utama pula sijil disampaikan oleh Pak Guru Hashim, untuk ahli SPSGP gelanggang SK Kongsi pula, sijil disampaikan oleh Cikgu Fazli. Sijil Penyertaan tersebut adalah sumbangan Kementerian Belia dan Sukan, Daerah Barat Daya, Pulau Pinang.

Sebahagian Ahli SPSGP gelanggang utama bersama sijil masing-masing
Ahli SPSGP SK Kongsi bergambar bersama sijil masing-masing

dh nk bkak sekolah tahun depan sye knatinggal kat asrama rindu kat kekawan kat skkongsi terutama nabil syukur,saiful,haziq

Latihan Terakhir SKKongsi 2010


Minggu ni minggu terakhir untuk sesi kokurikulum di SKKongsi. Selain silat, Taekwondo juga membuat perjumpaan terakhir mereka. Pada minggu lepas satu ujian kemahiran telah diadakan dan minggu ini disampaikan sijil hasil ujian yang mereka lalui. Bagi pesilat tahun terakhir di SKKongsi, pihak perguruan berharap mereka dapat meneruskan cabaran hidup yang lebih mencabar pada masa akan datang. Semoga semuanya suksess selalu...

Kejohanan Sukan SMKTK2

Pada 3 Julai 2010, Sekolah Menengah Teluk Kumbar 2 telah menganjurkan Kejohanan Sukan Sekolah bertempat di padang SMKTK2. Seperti kebiasaan SPSGP akan diberikan tugas untuk mengadakan persembahan kepada hadirin yang hadir, tidak banyak perubahan yang dilakukan untuk persembahan kali ini, kerana tempoh latihan yang terhad. Selepas selesai ucapan perasmian dan perbarisan keluar padang, pesilat SPSGP mula mengambil posisi masing-masing.

Tari buka gelanggang kali ini diserahkan kepada Safarul selaku Pembantu Gurulatih dan juga Pengerusi SPSGP Gelanggang SMKTK2.Persembahan diikuti gerakan asas dan Jurus Serta tangkapan buah jatuh.

Permainan Tari Tempur dimulakan dengan tangan kosong , diikuti pula dengan Tempur Selengan, Kemudiannya diikuti dengan Rotan panjang.

Persembahan klimaks pada pagi tersebut adalah Tempur Keris dan diakhiri dengan Tempur Parang

Persembahan diakhiri dengan Tari Sembah Tutup Gelanggang menandakan selesainya persembahan pada pagi tersebut. Tari tutup gelanggang di sembahkan oleh Cikgu Fazli

Kumpulan Taekwondo turut membuat persembahan pada hari tersebut, sejurus selesai persembahan SPSGP.


malaysia menang 3-0 tahniah kepada pasukan malaysia

Friday, December 24, 2010

CHEALSEA PASTI AKAN MENANG WOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOOOOOOBOLEH MENANG 
PUNYER LAH................................

SIAPAKAH YANG AKAN MENANG



DAH DAPAT AL MASHOOR


 Akhirnya dpt jgk masuk al mashoor setelah membuat ujian dekat sungai batu,teluk kumbar...............................alhamdullilah..................................=)=)

Thursday, December 23, 2010

Something Bout Love – David Archuleta « Song & Lyrics

Something Bout Love – David Archuleta « Song & Lyrics

Allahyarham Tuan Guru Pak Mat Pinang

Allahyarham Tuan Guru Pak Mat Pinang
Beliau merupakan salah seorang pejuang kemerdekaan dan terlibat di dalam gerakan bersenjata tentera Sabil Selendang merah di Sungai Manik, Perak. Merupakan orang yang dihormati semua bangsa ketika hidupnya, menghabiskan sisa kehidupan dengan menjadi nelayan, beliau mempunyai kepakaran didalam menangkap ketam sehingga turut di kenali dengan nama Pak Mat Ketam, Gelaran Mat Pinang diberikan ketika allahyarham berada di Sg. Manik. Allahyarham Guru telah menurunkan ilmu Silat & ilmu kerohanian kepada Pak Guru Hashim Ahmad. Segala ilmu yang disampaikan kemudiannya Pak Guru Hashim jadikan ilmu teras di dalam adat, tari serta kuncian didalam pelajaran Seni Silat Gayung Penggerak.

Ayahanda Pak Guru Hashim Ahmad

Ayahanda Pak Guru Hashim Ahmad
Merupakan pengasas dan Guru Utama Seni Perguruan Silat Gayung Penggerak. Anak Jati Teluk Kumbar, dilahirkan dan dibesarkan dari keluarga Petani & Nelayan. Mempunyai susur galur keturunan arab dan kerabat diraja Kedah. Beliau menggabungkan ilmu-ilmu persilatan yang dipelajarinya dengan mengambil Silat Pak Mat Pinang sebagai ilmu teras perguruan.

Sekilas mengenai SPSGP

SPSGP merupakan sebuah perguruan kecil silat yang masih bergerak aktif di Pulau Pinang. Seni Perguruan Silat Gayung Penggerak (SPSGP) diasaskan pada tahun 1970, bertempat di Teluk Kumbar, Pulau Pinang. Ianya diasaskan dan diterajui oleh Guru Utama Pak Guru Hashim bin Ahmad dari awal penubuhannya sehingga kini. SPSGP adalah himpunan gerak yang terhasil dari permainan 4 aliran silat. Tahun 2010, genaplah usia SPSGP yang ke 40 tahun . Perguruan ini hanya mempunyai gelanggang di sekitar barat daya pulau sahaja.



Adapun perkataan 'GAYUNG' digunakan di dalam nama perguruan SPSGP, haruslah diketahui bahawa nama tersebut tidak melibatkan Permainan Gayong yang dibawakan oleh Dato Meor Rahman,Pengasas dan Mahaguru Silat seni Gayong Malaysia. Kita semua tetap didalam rumpun silat melayu, Kesamaan gerak mungkin secara kebetulan sahaja...


"Ilmu itu tiada penamat selagi kita mencarinya, Siapa cepat dia dapat, siapa nak dia tunggu

Yang Baik ditatang,Yang Jahat Ditentang"

Wednesday, December 8, 2010

NI GENG SILAT AKU

Add caption
 ni geng silat sye.ni semua bdk sk kongsi,balik pulau.sye mendapat pangkat mahir tahap 1.yg tengah tu ialah pengasas silat gayung penggerak.kalu nk tau lebih lanjut tengok kat blog silat ni.tengok la video ku kat bwh tu.sye bkn nk menunjuk ye

Saturday, December 4, 2010

lompatan harimau